Co dalej ze strajkiem w PLL LOT? Ekspert proponuje rozwiązanie


Co dalej ze strajkiem w PLL LOT? Ekspert proponuje rozwiązanie

Jak zakończyć strajk w PLL LOT? -Trzeba zrobić porządną analizę konfliktu i wyjaśnić kwestie prawne. Należy posadzić obie strony w osobnych salach i spróbować mediacji, cofając stanowiska do stanu z zeszłego roku - uważa prof. Robert Rządca z Katedry Strategii Akademii Leona Koźmińskiego, doświadczony mediator i negocjator. W przeszłości brał prowadził mediacje i negocjacje między związkami zawodowymi a zarządami, m.in. w PLL LOT i KGHM

- Dalszy rozwój strajku w PLL LOT zależy od determinacji stron, ale przede wszystkim od kalkulacji politycznych otoczenia, czyli rządu. Czy chcemy mieć konflikt, który będzie przedstawiany jako konflikt o dobro pracowników, na przykład przez partię Razem, czy jako konflikt ze złym PiS-em lub z politycznego podjudzania przez opozycję? - podkreśla ekspert.

Zobacz też: Siódmy dzień strajku w LOT. "Strony okopały się na swoich pozycjach i wzajemnie ostrzeliwują"

Ekspert: spór o zasady wynagradzania to nie jest sedno konfliktu w PLL LOT

Ekspert zwraca uwagę, że spór o warunki wynagradzania to objaw znacznie szerszego problemu:

LOT z oczywistych względów chciałby, aby wszyscy przeszli na umowy B2B. Daje to firmie dwa typy korzyści. Po pierwsze, redukuje znacznie koszty ZUS, urlopów, a być może i innych świadczeń. Po drugie, likwiduje prawo do zrzeszania się w związki zawodowe. Podobnie chciałyby zrobić inne europejskie linie lotnicze, chociaż nie jest to łatwe. Lufthansa stosuje takie umowy w swoich tanich liniach, ale nie w głównej. To, że stewardesa albo pilot to przedsiębiorcy, to nieporozumienie, nie tylko w liniach lotniczych.

Jego zdaniem, trzeba zadać pytanie, czy chcemy wyeliminowania umów o pracę jako podstawy stosunków - w gruncie rzeczy - pracowniczych w imię konkurencyjności?

- Wysokie zarobki pracowników oznaczają m.in. wysokie wpłaty na ZUS, a umowy B2B wiążą się najczęściej z wpłatami minimalnymi - zwraca uwagę prof. Rządca.

WARTO WIEDZIEĆ: