Cyfrowa transformacja to nie tylko IT i nowe technologie. Czy polski przemysł jest na nią gotowy?


Cyfrowa transformacja to nie tylko IT i nowe technologie. Czy polski przemysł jest na nią gotowy?

Cyfrowa transformacja nabiera tempa. Firmy zmieniają modele biznesowe, na nowo definiują swoje produkty, zmieniają sposób komunikacji z klientem, Internet rzeczy (IoT) wkracza pod strzechy. Drogą tą podążyły już m. in. branża finansowa i handel. Sektorem gospodarki, w którym interakcji świata cyfrowego i fizycznego środowiska jest wyjątkowo dużo, jest przemysł. Czy sektor produkcyjny w Polsce jest gotowy na rewolucję cyfrową, wejście w erę przemysłu 4.0?

Tempo czwartej rewolucji przemysłowej jest nieporównywalne z wcześniejszymi transformacjami. Nie rozgrywa się ona w laboratoriach, działach IT ani halach fabrycznych, nie wpisuje się w dotychczasowe modele biznesowe. Obejmuje całą organizację, wymaga nowych idei i rozwiązań, których dotychczas nie brano pod uwagę. Proces ten przyspiesza za sprawą wykładniczego wręcz rozwoju sztucznej inteligencji (AI), robotyzacji, Internetu rzeczy (IoT), rozwiązań chmurowych i druku 3D.

Cyfrowa transformacja - które branże są na nią gotowe

W Warszawie dyskutowali o tym eksperci w ramach programu Digital Excellence. Ich zdaniem na pierwszy plan wysuwa się robotyzacja i idea tzw. ciemnej fabryki, czyli takiej, gdzie pracują wyłącznie roboty. Taka wizja jest coraz bliższa rzeczywistości zwłaszcza w Azji, szczególnie Korea Południowa i Chiny przeznaczają gigantyczne kwoty na rozwój robotyzacji.

dr Mark Loughran, dyrektor generalny oddziału Microsoft w Polsce

Foto: Microsoft / materiały prasowe dr Mark Loughran, dyrektor generalny oddziału Microsoft w Polsce

- Branża motoryzacyjna czy elektroniczna są na cyfrową transformację i zmianę gotowe znacznie bardziej niż inne sektory przemysłu. Podstawową kwestią w polskich przedsiębiorstwach jest brak wypracowanego podejścia do tego, jakie dane chcemy zbierać, mierzyć i analizować. Firmy produkcyjne od tego powinny zacząć swoją drogę w stronę transformacji cyfrowej - mówi Przemysław Szuder, członek zarządu w polskim oddziale Microsoft. Podkreśla, że wyznacznikiem cyfrowej transformacji nie jest sam fakt posiadania dużych zbiorów danych, ale świadomość i pomysł, jak je zbierać, analizować i wykorzystywać.

W fabryce przyszłości jest miejsce nie tylko dla robotów

Przemysław Zakrzewski, dyrektor Centrum Rozwoju Oprogramowania w firmie ABB, wskazuje jednak, że fabryka przyszłości to coś więcej niż roboty. To również cała gama procesów automatyzacji i zaawansowanej analityki, która przede wszystkim skupia się na zwiększeniu produktywności, zmniejszenia ilości odpadów i poprawie bezpieczeństwa pracowników.

- Owszem, w wysoko wyspecjalizowanych branżach, takich jak przetwórstwo spożywcze, medycyna i farmacja, lotnictwo, motoryzacja, gdzie bardzo ważna jest czystość produkcji, precyzja i koszty są wysokie, robotyzacja będzie niejako konieczna i oczywista. Czwarta rewolucja przemysłowa umożliwia szerokie zastosowanie czujników, łączy maszyny, roboty i ludzi. Zdolność kolekcjonowania danych to tylko początek, bo do gry wkracza człowiek, który swoją wiedzą i doświadczeniem potrafi „zamknąć lukę” pomiędzy otrzymaną informacją ze świata cyfrowego, a potrzebną zmianą w świecie rzeczywistym. Tak skonstruowany ekosystem otwiera kolejny etap, czyli wirtualne uruchomienie, gdzie można "wejść" do symulowanej fabryki 4D – będącej cyfrową repliką rzeczywistej hali fabrycznej. - mówi Zakrzewski. - Łącząc wiedzę ekspercką na temat procesów technologicznych oraz zwirtualizowane roboty, można przyspieszyć uruchomienie każdej linii produkcyjnej.

Konferencja Digital Business Transformation Summit 2018 odbyła się na Stadionie Narodowym w Warszawie

Foto: Microsoft / materiały prasowe Konferencja Digital Business Transformation Summit 2018 odbyła się na Stadionie Narodowym w Warszawie

Biorący udział w programie Digital Excellence eksperci wśród największych wyzwań cyfrowej transformacji w przemyśle wymieniają najczęściej zbieranie i przetwarzanie danych oraz ich zaawansowaną analitykę, zapewnienie odpowiednich narzędzi dla biznesu, budowanie świadomości i kultury organizacyjnej, które będą sprzyjać cyfryzacji i bezpieczeństwu.

Od czego zacząć? Digital Excellence, Microsoft i CIONET opracowały model Cyfrowej Gotowości Przedsiębiorstw (Digital Excellence Model). Obejmuje on pięć kluczowych obszarów, opisujących cyfrową gotowość organizacji. To właśnie one powinny być punktem wyjścia w procesie cyfrowej transformacji. Są to:

  • Otwarta perspektywa strategiczna (Open strategic perspective)
  • Cyfrowe doświadczenie klienta (Digital customer experience)
  • Kompetencje cyfrowe (Digital competence)
  • Potencjał transformacyjny (Transformational capabilities)
  • Efektywna organizacja (Efficient organization)

Każdy z obszarów odzwierciedla specyficzne zdolności organizacyjne wymagane od firm konkurujących na rynku i odnoszących sukcesy. Są wśród nich np. startupowy sposób myślenia czy kultura innowacji.

- Nasz wspólny projekt ma na celu pokazanie, że transformacja w erze cyfrowej to zmiana modelu biznesowego, a nie jedynie kwestia wprowadzenia do firmy najnowszych technologii. Wygrają ci, którzy będą potrafili wykreować nowe potrzeby klientów i wykorzystywać do ich realizowania nowe technologie. To, czy firmie uda się udźwignąć wyzwania cyfrowej transformacji, zależy jednak przede wszystkim od przygotowania organizacji, ludzi i narzędzi. Ten komu się to uda – przetrwa” – podkreśla Bartosz Górczyński, Managing Director CIONET Polska.

Artykuł powstał we współpracy z Microsoft