Liderzy innowacji wciąż mają pod górkę [RELACJA]


Liderzy innowacji wciąż mają pod górkę [RELACJA]

W europejskich rankingach Polska pozycjonuje się niżej niż sąsiedzi z Unii Europejskiej. Rozwijamy się szybciej niż średnio cała UE, mamy stabilny wzrost gospodarczy - ale nie mamy zauważalnego wzrostu innowacyjności. Innowacje made in Poland są jednak widoczne w Polsce i na świecie. Business Insider Polska wybrał 80 Polek i Polaków, którzy zmieniają świat - wyznaczają trendy, tworzą nowe biznesy - od opieki zdrowotnej, przez technologie, finanse, inwestowanie, reklamę, handel, czy media.

Ale czy to oznacza, że Polska jest innowacyjna? Temu poświęcony był panel "Liderzy innowacji" zorganizowany na Forum Ekonomicznym w Krynicy.

"People Transforming Business" – to lista przedsiębiorców, którzy zdaniem Business Insider Polska, najszybciej zmieniają polską gospodarkę. Podczas panelu dyskutowaliśmy też o tym, jak będzie unowocześniał się polski biznes w najbliższych latach, jakie trendy będą najważniejsze dla całej gospodarki i gdzie tkwią największe przeszkody w rozwoju.

Foto: Business Insider Polska / materiały prasowe

Na innowacyjność spojrzeliśmy z kilku płaszczyzn - ministerialnej, globalnej, zdrowotnej, energetycznej, finansowej i technologicznej. Gośćmi Business Insider Polska byli:

  • Barbara Misiewicz-Jagielak, dyrektor ds. Strategii Cenowej i Refundacji w Polpharmie
  • Marek Niedużak, wiceminister przedsiębiorczości i technologii
  • Steven Harman, wiceprezes ds. operacyjnych Amazon w Europie 
  • Wiktor Schmidt - współzałożyciel Netguru
  • Jacek Figuła, szef strategii i sprzedaży firmy Billon
  • Jarosław Broda, Wiceprezes Zarządu, TAURON Polska Energia S.A., Polska

Foto: Business Insider Polska / materiały prasowe

Polacy to umiarkowani innowatorzy

Na to wskazywałyby europejskie rankingi. Ich wyniki mogą być jednak kontrowersyjne, bo "polska myśl innowacyjna" widoczna jest na całym świecie. - Polska jest innowacyjna na tyle, na ile dzisiaj powinna być. Gospodarczo wykorzystujemy przewagi konkurencyjne, które mamy. Przez wiele lat bazowaliśmy na dobrze wykształconej i niezbyt drogiej siły roboczej. I to dobrze, bo nie ma co na siłę wymyślać innowacyjności - stwierdził Jarosław Broda, Wiceprezes Zarządu, TAURON Polska Energia S.A., Polska.

Jarosław Broda, Wiceprezes Zarządu, TAURON Polska Energia S.A., Polska

Foto: Business Insider Polska / materiały prasowe Jarosław Broda, Wiceprezes Zarządu, TAURON Polska Energia S.A., Polska

- Innowacyjność, czyli stwarzanie wartości dodanej na bazie pomysłów i nowych projektów to coś, co teraz staje się szansą dla polskiej gospodarki po to, żeby przeskoczyć pułapkę średniego dochodu i przestać być fabryką i podwykonawcą Europy - dodawał Broda, który reprezentuje branżę energetyczną.

Gospodarka oparta na wiedzy to kierunek - w którym - zdaniem gości Business Insider Polska powinna zmierzać gospodarka.

Ale nie we wszystkich branżach jest tak "różowo" - jak określiła to Barbara Misiewicz-Jagielak, dyrektor ds. Strategii Cenowej i Refundacji w Polpharmie.

Barbara Misiewicz-Jagielak, dyrektor ds. Strategii Cenowej i Refundacji w Polpharmie

Foto: Business Insider Polska / materiały prasowe Barbara Misiewicz-Jagielak, dyrektor ds. Strategii Cenowej i Refundacji w Polpharmie

- W branży producentów leków mamy ogromny potencjał innowacyjny ze względu na doskonale wykształconą kadrę, know-how, zaplecze technologiczne. W naszej branży brakuje jednak strategii, która pozwoliłaby nam na pełne rozwinięcie skrzydeł - wskazywała Barbara Misiewicz-Jagielak, dyrektor ds. Strategii Cenowej i Refundacji w Polpharmie, która podczas tegorocznego Forum w Krynicy odebrała w imieniu swojej firmy nagrodę lidera innowacyjności. Polpharma to polski producent leków z niemal stuletnią tradycją, jedna z najstarszych polskich firm.

Chodzi o rządową strategię dla sektora branży farmaceutycznej. Strategii, która zachęciłaby inwestorów do lokowania pieniędzy, których gro przeznaczane jest na badania i rozwój.

Barbara Misiewicz-Jagielak, dyrektor ds. Strategii Cenowej i Refundacji w Polpharmie

Foto: Business Insider Polska / materiały prasowe Barbara Misiewicz-Jagielak, dyrektor ds. Strategii Cenowej i Refundacji w Polpharmie

Potencjał do rozwoju innowacyjności jest ogromny nie tylko w branży medycznej. - Zgadzam się z tym, że jesteśmy na tyle innowacyjni, na ile potrzeba - podkreślał Jacek Figuła, szef strategii i sprzedaży firmy Billon. Jego firma jest jedną z wyróżnionych w zestawieniu People Transforming Business.

Jacek Figuła, szef strategii i sprzedaży firmy Billon

Foto: Business Insider Polska / materiały prasowe Jacek Figuła, szef strategii i sprzedaży firmy Billon

- Mamy potężny punkt startowy. Przez ostatnie lata byliśmy dostarczycielem ludzi i myśli dla wielu potężnych korporacji. Te korporacje dawały nam kulturę organizacyjną i wiedzę. Mieliśmy przyspieszony kurs, jak profesjonalnie robić biznes - zaznaczał Figuła i dodawał:

Ludzie zaraz po studiach szli do tych firm, budowali różne działy, szybko awansowały, a teraz ci ludzie - jest ich kilkaset tysięcy - są niesamowitym potencjałem, żeby wystartować z niesamowitymi projektami i przyspieszyć rozwój Polski w kierunku innowacyjności.

Jedną z takich firm jest Netguru. To firma, która ma opinię jednego z najlepszych pracodawców w branży IT, ale też poza nią.  Jej współzałożyciel Wiktor podkreślał, że Polska jest mocno innowacyjnym krajem. Choć innowacja nie tylko oznacza zawsze technologie.

Wiktor Schmidt - współzałożyciel Netguru

Foto: Business Insider Polska / materiały prasowe Wiktor Schmidt - współzałożyciel Netguru

- Od strony operacyjnej, procesowej... Sektor bankowy, sektor ubezpieczeniowy to takie branże, które od strony konsumenta są bardzo innowacyjne. Jako konsumenci jesteśmy rozpieszczani. To, gdzie jest jeszcze sporo pracy przed nami, to innowacja na poziomie globalnego marketingu i sprzedaży. Budowania biznesów, które są innowacyjne także poza Polską - zaznaczał Schmidt.

O ile polskie innowacje nie są tak dostrzegalne na świecie, jakby chcieli tego goście Business Insider Polska, to sama Polska już tak. Wskazywał na to Steven Harman, wiceprezes ds. operacyjnych Amazon w Europie. Jego firma otworzyła we wrześniu dwa nowe centra operacyjne.

Steven Harman, wiceprezes ds. operacyjnych Amazon w Europie

Foto: Business Insider Polska / materiały prasowe Steven Harman, wiceprezes ds. operacyjnych Amazon w Europie

- Amazon jest w Polsce już od 5 lat. Jesteśmy pod wrażeniem ekspertów, których zatrudniliśmy do swoich centrów rozlokowanych w Polsce. Wiele technologii, które działają w produktach - jak w przypadku Alexy - została stworzona w Polsce - zaznaczał Steven Harman, wiceprezes ds. operacyjnych Amazon w Europie.

W Polsce powstaje wiele innowacji. Jest tu wielu innowacyjnych ludzi. Z tego powodu to właśnie w Polsce testujemy nasze technologie, które później wdrażamy w pozostałych krajach.

Wniosek? W Polsce są innowacje, są innowacyjni ludzie, ale są też blokady w rozwoju i promowaniu tej innowacyjności. Co przyznał też Marek Niedużak, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.

Marek Niedużak, wiceminister przedsiębiorczości i technologii

Foto: Business Insider Polska / materiały prasowe Marek Niedużak, wiceminister przedsiębiorczości i technologii

- Bez wątpienia mamy jeszcze wiele do zrobienia. Nie od razu Rzym zbudowano. Jak zobaczymy na przykłady innych krajów - jak Korea - to zobaczymy, że rozwój przychodzi stopniowo. Dopiero po jakimś czasie doszło do momentu, gdzie Koreańczycy zaczęli wyznaczać trend. I my jesteśmy gdzieś na tej ścieżce - podkreślał Niedużak.

W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju ustalono, że do 2050 r. na badania i rozwój przeznaczymy 2,67 proc. PKB.

WARTO WIEDZIEĆ