Nowe badanie pokazuje, że starsi chcą od pracy tego samego, co millenialsi


Nowe badanie pokazuje, że starsi chcą od pracy tego samego, co millenialsi

Według powszechnego przekonania i wielu badań, starszym pracownikom zależy głównie na pieniądzach i stabilnym zatrudnieniu, a to młodzi chcą zmieniać świat i mieć poczucie misji w pracy. Jak jednak dowodzi ankieta platformy Culture Amp, osoby w wieku 55-64 lat nie tylko chcą, by ich praca miała sens i misję, ale jest to dla nich ważniejsze niż dla wielu millenialsów.

Culture Amp to platforma do wymiany informacji pomiędzy pracownikami i pracodawcami, która od 2011 roku zebrała ponad 36 mln dolarów finansowania. Używa jej m.in. Airbnb czy Lyft i wiele innych firm. Ponieważ Culture Amp ma ogromną bazę użytkowników, jej CEO Dider Elzinga - jak mówi amerykańskiemu Business Insiderowi - chciał sprawdzić, czy da się obalić pewne mity o millenialsach w pracy. Szczególnie ten, jakoby młodzi byli bardziej nastawieni na cel, misję i autonomię w ich realizacji niż starsi pracownicy.

Starsi chcą od pracy tego samego, co millenialsi

W tym celu na platformie przeprowadzono ankietę, którą wypełniło ponad 500 tysięcy pracowników z 750 firm, głównie z Europy, USA i Australii. Zapytano ich o to, co motywuje ich do bycia zaangażowanym - inaczej mówiąc, co jest dla nich ważne w pracy. Jak mówi BI Elzinga, wyniki "zdecydowanie go zaskoczyły".

- Nie tylko młodzi ludzie chcą zrobić różnicę na świecie, ale także osoby starsze - podkreśla CEO Culture Amp.

Zobacz też: Co pokolenia X, Y i Z myślą o sobie i innych na rynku pracy? Słowo "leniwi" często się pojawia

W wynikach ankiety bowiem wszystkie grupy wiekowe wskazały, że pewność i zaufanie wobec przywództwa firmy oraz możliwości rozwoju osobistego są dla nich istotne. Odpowiedzi różniły się w jednej kwestii: jak ważne jest, czy praca pozwala mieć pozytywny wpływ na świat/otoczenie.

Okazuje się, że tylko grupa wiekowa 55-64 lata wskazała możliwość pozytywnego wpływania na otoczenie jako jeden z pięciu najważniejszych motywatorów do bycia zaangażowanym. Żadna inna nie umieściła tego czynnika w top 5.

Elzinga ma swoją teorię, skąd takie wyniki. Jego zdaniem, starsi pracownicy nie mają już iluzji co do perspektywy zarabiania wielkich pieniędzy - zamiast tego chcą skupić się na pracy, która ma znaczenie.

- Dochodzą do punktu, w którym zarabianie niesamowitych pieniędzy nie jest tak fajne, jak się wydaje - wyjaśnia CEO platformy.

Dider Elzinga

Foto: Culture Amp / BusinessInsider.com Dider Elzinga

Zobacz też: 4 tys. osób w IBM próbowało zrozumieć pracę z młodymi. Oto ich 3 wnioski

Poza tą jedną kwestią, odpowiedzi były jednak dość podobne. Niemal każda grupa wiekowa wskazała trzy czynniki jako najbardziej motywujące do bycia zaangażowanym:

  • rozwój osobisty;
  • pewność/zaufanie do przywództwa;
  • bycie zmotywowanym wizją firmy.

To pokazuje, tłumaczy Elzinga, że pracownicy niezależnie od wieku oczekują podobnych rzeczy od pracy. I obala mit, jakoby pracodawcy byli zmuszeni do zmiany kultury pracy głównie przez młode pokolenia.

- Dużo się mówi o tym, jak trzeba zmieniać zarządzanie firmą z powodu zatrudniania millenialsów. My chcemy pomagać ludziom używać danych we właściwy sposób i prawda jest taka, że większość efektów pokoleniowych, o których rozmawiamy, to kompletna fikcja - podsumowuje CEO Culture Amp.

WARTO WIEDZIEĆ: