PwC: Za trzy lata może brakować nawet 200 tys. kierowców


PwC: Za trzy lata może brakować nawet 200 tys. kierowców

Z najnowszego raportu PwC wynika, że w ciągu najbliższych 10 lat polska branża transportowa będzie musiała się zmienić. Wymusi to m.in. niedobór zawodowych kierowców i nowe technologie. PwC prognozuje, że w 2022 r. może brakować nawet 200 tys. kierowców.

Do końca 2020 r. koszty w branży zwiększą się o 7-15 proc. w porównaniu z 2018 r. Wpłyną na to: przepisy Pakietu Mobilności, utrzymujący się na rynku pracy niedobór kierowców, wzrost kosztów w związku z regulacjami środowiskowymi i zwiększenie kosztów opłat drogowych – przewidują autorzy raportu o perspektywach rozwoju transportu drogowego w latach 2020-2030.

Wskazują, że przedsiębiorcy powinni przygotować się na rosnącą wielokulturowość kadr. "W 2018 r. kierowcy z Ukrainy stanowili aż 72 proc. kierowców spoza UE pracujących w Polsce. W przypadku wyczerpania w najbliższym czasie zasobów pracowników z Ukrainy, przewoźnicy mogą rozważyć pozyskiwanie pracowników również z Azji Środkowej czy Południowej i Wschodniej" – wyjaśniał w środę Grzegorz Urban z PwC. Jego zdaniem niezbędne stanie się też wprowadzenie profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi, "aby odpowiadać na rosnące wraz ze zmianą pokoleniową oczekiwania kierowców, zmniejszać ich rotację i zwiększać przywiązanie pracowników do pracodawcy".

Zobacz też: Co drugi samochód w 2040 r. będzie miał napęd elektryczny

Jak na transport wpłyną samochody autonomiczne?

Rewolucją dla branży będzie pojawienie się na drogach pojazdów autonomicznych. "Szacuje się, że rozwiązania w zakresie pełnej autonomii pojawią się na rynku dopiero po 2025 r. W początkowej fazie wdrożenie rozwiązań z zakresu autonomii będzie wiązało się z nakładami inwestycyjnymi, jednak w długiej perspektywie umożliwi zwiększanie przewagi kosztowej. Pozwoli obniżyć koszty działalności o ok. 15 proc. do 2025 r. dzięki zmniejszeniu kosztów pracy, a potencjalnie nawet do poziomu niższego o ok. 28 proc. w okolicy 2030 r. w porównaniu z 2016 r." – tłumaczył Maciej Starzyk z PwC.

Jak czytamy w raporcie, postępująca autonomizacja i cyfryzacja w długim okresie będzie wymagała rozwoju kadr o nowych umiejętnościach, m.in. specjalistów w zakresie IT.

Innym czynnikiem, który zdaniem ekspertów zmieni branżę w najbliższej dekadzie, będą przygotowywane w UE zmiany regulacji dot. transportu drogowego, w tym przepisy Pakietu Mobilności. Jak mówił podczas środowej konferencji prezes Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" Maciej Wroński, ich wdrożenie spowoduje m.in. zwiększenie kosztów sieci transportowych, spadek przychodów związany z ograniczeniem dostępu do rynku oraz "przesunięcie usług polskich przewoźników z rynków UE na rynek polski".

Według ekspertów PwC zmniejszenie pracy przewozowej w usługach transportu międzynarodowego np. o 20 proc. oznaczałoby zmniejszenie całkowitej pracy przewozowej realizowanej przez polskich przewoźników o blisko 13 proc. "Praca przewozowa realizowana przez polskich przedsiębiorców w przewozach zagranicznych stanowi aż 64 proc. ich całkowitej pracy przewozowej, a więc większa część działalności naszych przewoźników jest zagrożona przez zmiany prawa" – powiedział Maciej Starzyk z PwC.

Cyfryzacja kluczowa dla obniżania kosztów działalności

Do transformacji rynku transportowego ma się też przyczynić digitalizacja. Chodzi m.in o informatyzację procesów, automatyzację obsługi administracyjnej czy zaawansowane technologie cyfrowe np. z obszaru telematyki czy sztucznej inteligencji. "Wdrożenie rozwiązań z zakresu digitalizacji będzie kluczowe dla obniżania kosztów działalności, dostosowania usług do zmieniających się potrzeb klienta oraz wdrażania rozwiązań o wysokiej wartości dodanej. W krótszej perspektywie czasowej będą one dostępne jednak dla dużych przewoźników, którzy będą mieli możliwości ich wdrożenia, co może stworzyć dodatkową barierę dla mniejszych przedsiębiorców i przyczynić się do wzrostu koncentracji rynku" – ocenił prezes Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska".

WARTO WIEDZIEĆ: