Robert Lewandowski ma największą wartość, a Małgorzata Rdest i Ewa Swoboda najwyższy potencjał sponsorski


Robert Lewandowski ma największą wartość, a Małgorzata Rdest i Ewa Swoboda najwyższy potencjał sponsorski

Biuro Reklamy TVP w trakcie wtorkowej konferencji „TVP Sport ON!” opublikowało wyniki badania popularności sportowców. Badanie zostało przeprowadzone przez instytut badawczy IQS na reprezentatywnej próbie 914 dorosłych Polaków, korzystających z internetu w kwietniu i maju 2019 roku.

Z tego badania wynika, że najbardziej rozpoznawalnym polskim aktywnym sportowcem jest Robert Lewandowski, którego znajomość deklaruje 91 proc. dorosłych internautów.



Drugie miejsce pod tym względem zajmuje Kamil Stoch (90 proc.). Podium uzupełnia Piotr Żyła (89 proc.), a dalej plasują się Jakub Błaszczykowski (88 proc.) i Robert Kubica (również 88 proc.).



- Ciekawie na tym tle prezentuje się Piotr Żyła, który jest bardzo popularny wśród kobiet po 45 roku życia. Jest to skrzywdzony dobry chłopak niosący za sobą wartości, które wręcz budzą odczucia macierzyńskie - podczas swojego wystąpienia komentowała Dorota Peretiatkowicz z IQS, współautorka badania.





Robert Lewandowski otwiera również ranking sportowców o największej wartości sponsorskiej, którego indeks wyniósł 68 proc. Według sumarycznego wskaźnika „Sportsman Power” kapitan polskiej reprezentacji piłki nożnej nieznacznie wyprzedza Kamila Stocha, Roberta Kubicę, Jakuba Błaszczykowskiego (po 67 proc.) oraz piątego w rankingu Piotra Żyłę (63 proc.). Wskaźnik ten sumuje wyniki rozpoznawalności ze zbiorem trzydziestu wskaźników opisujących danego sportowca.



Badanie wskazuje również sportowców o największym potencjale sponsorskim. Wśród sportowców, którzy mają wciąż relatywnie niską rozpoznawalność, ale wysokie oceny wskaźników wizerunkowych jest Małgorzata Rdest (80 proc.) oraz Ewa Swoboda (77 proc.).



- Są to postaci ze świata sportu, które mają bardzo silny wizerunek. Nasi respondenci najczęściej przypisywali im pozytywne cechy - zarówno emocjonalne, jak i racjonalne. To są też postaci, które może obecnie jeszcze nie są rozpoznawalni przez większość Polaków, ale mają oni ogromny potencjał do tego w przyszłości - podczas konferencji informował Maciej Brysiak z IQS, będący współautorem badania.





Najchętniej oglądanymi dyscyplinami niezmiennie pozostaje piłka nożna. Do oglądania meczów piłkarskich w telewizji przyznaje się 78 proc. respondentów.  Drugie miejsce pod tym względem zajmują skoki narciarskie (74 proc.). Kolejne w rankingu popularności są: siatkówka (52 proc.), Igrzyska Olimpijskie (49 proc.) i piłka ręczna (40 proc.). Warto dodać, że wyścigi Formuły 1 śledzi 27 proc. badanych osób (9. lokata w rankingu).





Według analizy firmy Sponsoring Insight marki na sponsorowanie wydarzeń sportowych, rozgrywek, klubów oraz sportowców przeznaczyły w 2018 roku 916,1 mln zł. Oznacza to 5 proc. wzrostu względem roku poprzedniego. Jednocześnie, mimo dużej liczby aktywnych firm sponsorskich ponad 40 proc. wszystkich wydatków na sponsoring sportowy wydawane jest przez dwudziestu największych graczy. Wśród nich dominują firmy energetyczne i paliwowe.



- Obserwujemy nieustającą profesjonalizację sponsoringu sportowego w Polsce. Chcąc wspomóc zarówno naszych klientów, jak i zdobyć szerszą wiedzę wraz z instytutem badawczym IQS sprawdziliśmy, którzy sportowcy i które dyscypliny mają największą wartość dla sponsorów. O ile niekwestionowana pozycja Roberta Lewandowskiego, Kamila Stocha, czy Roberta Kubicy nie dziwi, to udało nam się wychwycić kilku sportowców o potencjale, który może szybko wzrosnąć. Zarówno Małgorzata Rdest jak i Ewa Swoboda mają bardzo silny, pozytywny wizerunek, któremu do marketingowego sukcesu brakuje wyższej rozpoznawalności - mówi Wojciech Kowalczyk, zastępca dyrektora ds. komunikacji i rozwoju produktu Biura Reklamy TVP.