Wodór szansą dla Polski na dobry biznes i odcięcie się od dostaw ropy


Wodór szansą dla Polski na dobry biznes i odcięcie się od dostaw ropy

Inwestycja w wodór może być dla Polski dobrym interesem. Eksperci podkreślają, że rozwój paliw alternatywnych może doprowadzić do wypierania ropy jako głównego paliwa, szczególnie w motoryzacji. Polska produkuje dziś ok. 1 mln ton wodoru, co wystarczyłoby do zaspokojenia zapotrzebowania ok. 5 mln samochodów wodorowych, przy parametrach spalania aut obecnych już na rynku.

- Nagle pojawia się coś zupełnie nowego. Paliwo, które dla nas w sensie technologicznym było niedostępne i paliwo, które dla nas jest nie tylko alternatywą dla ropy, ale jest też dużo lepsze, bo bardziej ekologiczne - mówi Jacek Pawlak prezes Toyota Motor Polska i Toyota Central Europe.

Wodór jest bowiem wykorzystywany jako paliwo w samochodach Toyoty. Model Mirai jest samochodem elektrycznym, który wytwarza prąd w ogniwach paliwowych właśnie z wodoru. Efektem ubocznym tego typu samochodów jest woda.

Prof. Marcin Ślęzak dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego zaznacza, że wodór może mieć ogromne zastosowanie w całej gospodarce. Dodaje, że prace nad tym już trwają w ministerstwach.

- Rzeczywiście to jest przyszłość. Polska jest dużym producentem wodoru. Na szczeblach rządowych mówi się również o eksporcie wodoru również do Japonii - mówi prof. Marcin Ślęzak dyr. Instytutu Transportu Samochodowego.

Wodór z węgla

Spółka córka Jastrzębskiej Spółki Węglowej - JSW Innowacje - prowadzi prace nad uzyskaniem licencji i wdrożeniem technologii separacji wodoru z gazu koksowniczego. Odseparowany i oczyszczony wodór może być wykorzystywany w ogniwach wodorowych do ekologicznej i bezemisyjnej produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, ekologicznego transportu publicznego w aglomeracji śląskiej, a także zasilania urządzeń elektrycznych i awaryjnych stacji zasilania (szpitale, szkoły, urzędy).

Całość rozmowy:

- Nagle pojawia się coś zupełnie nowego. Paliwo, które dla nas w sensie technologicznym było niedostępne i paliwo, które dla nas jest nie tylko alternatywą dla ropy, ale jest też dużo lepsze, bo bardziej ekologiczne - mówi Jacek Pawlak prezes Toyota Motor Polska i Toyota Central Europe.

Wodór jest bowiem wykorzystywany jako paliwo w samochodach Toyoty. Model Mirai jest samochodem elektrycznym, który wytwarza prąd w ogniwach paliwowych właśnie z wodoru. Efektem ubocznym tego typu samochodów jest woda.

Prof. Marcin Ślęzak dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego zaznacza, że wodór może mieć ogromne zastosowanie w całej gospodarce. Dodaje, że prace nad tym już trwają w ministerstwach.

- Rzeczywiście to jest przyszłość. Polska jest dużym producentem wodoru. Na szczeblach rządowych mówi się również o eksporcie wodoru również do Japonii - mówi prof. Marcin Ślęzak dyr. Instytutu Transportu Samochodowego.

Wodór z węgla

Spółka córka Jastrzębskiej Spółki Węglowej - JSW Innowacje - prowadzi prace nad uzyskaniem licencji i wdrożeniem technologii separacji wodoru z gazu koksowniczego. Odseparowany i oczyszczony wodór może być wykorzystywany w ogniwach wodorowych do ekologicznej i bezemisyjnej produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, ekologicznego transportu publicznego w aglomeracji śląskiej, a także zasilania urządzeń elektrycznych i awaryjnych stacji zasilania (szpitale, szkoły, urzędy).

Całość rozmowy: